George R. R. Martin and the new wave of science fiction : a functionalist approach to alterity in the thousand worlds
Visualizar/abrir
Data
2025Autor
Orientador
Nível acadêmico
Doutorado
Tipo
Assunto
Abstract
The present works consists of a reading of selected stories that are often considered to be parts of the Thousand Worlds expanded storyworld, by George R. R. Martin, aiming at demonstrate how the alterity relations could be interpreted by readers within the context of science fiction literature, and more specifically, of their place within the movement known as the New Wave of Science Fiction. The selected corpus is divided into two groups: the ones that deal with anthropocentric aliens, focusi ...
The present works consists of a reading of selected stories that are often considered to be parts of the Thousand Worlds expanded storyworld, by George R. R. Martin, aiming at demonstrate how the alterity relations could be interpreted by readers within the context of science fiction literature, and more specifically, of their place within the movement known as the New Wave of Science Fiction. The selected corpus is divided into two groups: the ones that deal with anthropocentric aliens, focusing on how populations deal with its other - “The Hero” (Martin, 2006h), “In the House of the Worm” (Martin, 2005), and “And Seven Times, Never Kill Man” (Martin, 2006a), and the ones that deal with unkowable aliens (Benford, 1980) discussing what it is to be human - “A Song for Lya” (Martin, 2018a), “With Morning Comes Mistfall” (Martin, 2006n), and “The Stone City” (Martin, 2006k). Martin’s first novel, Dying of the Light (Martin, 2015) trespasses this division, because it presents both discussions. Anchored by Meir Sternberg’s (1978; 2010; 2012) functional narratology, and Sternberg and Yacobi’s (2015) constructivist approach to (un)realiblity, I argue that the selected stories may be read as criticism of how Northamerican society deals with its others, particularly in the context of the social turmoil of the 1960s and 70s, and that there is a common structure to them, taking advantage of the restriction of perspective and of narrative gaps to generate Sternberg’s master effects (suspense, surprise, and curiosity), in an arrangement that makes the reader expand the initial perspective of the story. The dissertation is organized into five chapters: the first presents an overview of the studies in George R. R. Martin and science fiction. The second establishes the theoretical basis for the work, divided into narratology and alterity. The third chapter discusses the stories that display anthropocentric aliens. The fourth explores the second group of stories, focusing on unknowable alien. The fifth, an final chapter, presents a close reading of Dying of the Light. This dissertation contributes to the field of science fiction studies by approximating it to the methods of narratology, as well as to the field of narratology by expanding the application of central concepts to its functional approach. ...
Resumo
O presente trabalho consiste em uma leitura de histórias selecionadas, que são frequentemente consideradas parte do mundo de história expandido "Thousand Worlds", de George R. R. Martin, buscando demonstrar como as relações de alteridade podem ser interpretadas pelos leitores, a partir do contexto da literatura de ficção científica, e, mais especificamente, de sua posição dentro do movimento conhecido como A Nova Onda da Ficção Científica. O corpus selecionado está dividido em dois grupos: as n ...
O presente trabalho consiste em uma leitura de histórias selecionadas, que são frequentemente consideradas parte do mundo de história expandido "Thousand Worlds", de George R. R. Martin, buscando demonstrar como as relações de alteridade podem ser interpretadas pelos leitores, a partir do contexto da literatura de ficção científica, e, mais especificamente, de sua posição dentro do movimento conhecido como A Nova Onda da Ficção Científica. O corpus selecionado está dividido em dois grupos: as narrativas que lidam com aliens antropocêntricos, focando em como populações lidam com seus outros - “The Hero” (Martin, 2006h), “In the House of the Worm” (Martin, 2005), e “And Seven Times, Never Kill Man” (Martin, 2006a), e as que lidam com aliens incognoscíveis, que discutem os limites do que é ser humano - “A Song for Lya” (Martin, 2018a), “With Morning Comes Mistfall” (Martin, 2006n), e “The Stone City” (Martin, 2006k). O primeiro romance de Martin, Dying of the Light (Martin, 2015), transpõe essa divisão, pois apresenta ambas as discussões. Ancorado pela narratologia funcionalista de Meir Sternberg (1978; 2010; 2012), e pela abordagem construtivista de Sternberg e Yacobi para a (in)confiabilidade, argumento que as histórias selecionadas podem ser lidas como uma crítica ao modo como a sociedade norteamericana lida com seus outros, particularmente no contexto de ebulição social nos anos 1960 e 70, e que há uma estrutura comum a elas, fazendo uso da restrição de perspectiva para gerar os efeitos primordiais de Sternberg (suspense, surpresa e curiosidade), em um arranjo que leva o leitor a expandir sua perspectiva inicial da história. Essa tese está organizada em cinco capítulos: o primeiro apresenta um panorama dos estudos acerca de George R. R. Martin e da literatura de ficção científica. O segundo estabelece as bases teóricas para o trabalho, divididas entre narratologia e discussões sobre alteridade. O terceiro capítulo discute como se dá a abordagem à alteridade nas histórias que apresentam aliens antropocêntricos. O quarto capítulo explora o segundo grupo de histórias, com foco nos aliens incognoscíveis. O quinto capítulo analisa a questão da alteridade em Dying of the Light. Esta tese contribui para os estudos de ficção científica ao apresentar abordagens e conceitos narratológicos que desnudam estruturas e topoi característicos do gênero a fim de apontar relações e sentidos complexos e sutis. ...
Instituição
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Instituto de Letras. Programa de Pós-Graduação em Letras.
Coleções
-
Linguística, Letras e Artes (2958)Letras (1817)
Este item está licenciado na Creative Commons License
